Nieuws
Invoering Keuzemenu
Vanaf heden wordt het voor u nog eenvoudiger om snel en efficiënt geholpen te worden door ons Klanten Contact Centrum! Wij lanceren ons nieuwe keuzemenu, speciaal ontworpen om u sneller bij de juiste persoon of afdeling te brengen.
Het keuzemenu zal bestaan uit vier opties, namelijk:
Keuze 1: Vragen over de website
Keuze 2: Technische vragen
Keuze 3: Logistieke vragen
Keuze 4: Overige vragen
Klik hier om te zien welke medewerkers u kunt bereiken en wat er onder de opties valt.
Koskamp Opleidingen versterkt samenwerking met Bosch
Met trots informeren wij u dat vanaf september onze bestaande band met Bosch versterkt wordt door een nieuwe samenwerking: deelnemers van Bosch Workshop Partner (BWP) kunnen nu trainen bij Koskamp Opleidingen. Deze samenwerking opent de deur naar trainingen dichter bij huis, waardoor onze klanten profiteren van nog meer gemak en toegankelijkheid.
Onze trainingscentra zijn nu Bosch Certified, wat betekent dat ze voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen en standaarden van Bosch. Koskamp Opleidingen biedt hoogwaardige trainingen aan in geavanceerde faciliteiten, waaronder de "Werkplaats van de Toekomst". Deze werkplaatsen zijn uitgerust met de nieuwste tools en apparatuur, waardoor monteurs efficiënter kunnen werken, nauwkeuriger diagnoses kunnen stellen en reparaties van hogere kwaliteit kunnen uitvoeren. Daarnaast bieden wij uitgebreide documentatie en ondersteuning via de Bosch KTS en ESI[tronic] systemen, essentieel voor het werken met moderne voertuigen.
"Deze samenwerking is een belangrijke stap vooruit voor zowel BWP als Koskamp Opleidingen," aldus Arjan Ekkel. "Het stelt ons in staat om BWP-deelnemers nog beter van dienst te zijn en hen training te bieden, nu ook op locaties die voor hen gunstiger gelegen zijn."
De start van deze unieke samenwerking vieren we graag met alle BWP-ers. Vanaf nu kunnen BWP-deelnemers profiteren van de uitgebreide trainingsmogelijkheden en de erkende kwaliteit die Bosch en Koskamp Opleidingen te bieden hebben.
Wilt u uw BWP-training volgen bij Koskamp Opleidingen? Vul dan hier het formulier in.
F-gassenverordening: wat u moet weten
Sinds 11 maart 2024 is de nieuwe F-gassenverordening van kracht. Deze verordening beïnvloedt de koel- en klimaattechniek en raakt ons allemaal. In onze nieuwste blog leggen we uit wat de nieuwe wetgeving inhoudt, wat de gevolgen zijn voor beschikbaarheid en prijzen van F-gassen, en hoe u zich kunt voorbereiden met onze F-gassentraining bij Koskamp Opleidingen.
Lees hier de blog.
Landsail lanceert nieuwe profielen
Landsail heeft onlangs een reeks nieuwe bandenprofielen gelanceerd om het productaanbod verder te versterken en te verbeteren. Deze nieuwe profielen zijn ontworpen om zowel de rijervaring als de veiligheid te optimaliseren, met innovatieve kenmerken die voldoen aan de behoeften van verschillende voertuigcategorieën.
Landsail RapidDragon (SUV)
De RapidDragon is de opvolger van de Qirin 990 en gedeeltelijk van de LS588UHP. Deze zomerband vertoont aanzienlijke gelijkenissen met het profiel van de Qirin 990, maar is uitgerust met 6% grotere groeven. Deze aanpassing zorgt voor verbeterde waterafvoer en verhoogt het remvermogen op natte wegen. De RapidDragon is tevens beschikbaar als een SUV-variant, met een profiel dat speciaal is afgestemd op de eisen van SUV-voertuigen.
4-Seasons (Van) 2
De 4 Seasons 2 vervangt de Seasonsdragon2 en deels ook de 4-Seasons band. Deze vierseizoenenband heeft een profiel dat veel overeenkomsten vertoont met de Seasonsdragon2. De V-vormige groeven bieden uitstekende waterafvoer, terwijl de 3D-sipes garant staan voor uitzonderlijke prestaties onder winterse omstandigheden. De Van-uitvoering beschikt over een volledig nieuw profielontwerp, dat optimale prestaties levert in zowel zomer- als winteromstandigheden.
Koskamp Netwerk Event
Koskamp Netwerk Event is het evenement voor eigenaren en bedrijfsleiders in de automotive. Dit evenement belooft een avond vol inzichtelijke presentaties van sprekers zoals Jos Veldhuisen en Bas Wintjes, die hun expertise in innovatie en ondernemerschap zullen delen. We hebben ook het genoegen Bas Nijhuis te verwelkomen, wiens ervaringen en verhalen een brug slaan tussen datagebruik en ondernemersspirit. Zijn anekdotes zijn niet alleen leerzaam, maar ook een geweldige bron van motivatie.
Dit gratis evenement biedt een unieke kans om te netwerken met collega’s uit de branche, kennis op te doen en nieuwe inspiratie te vinden.
Datums:
- Kampen: 27-06-2024
- Assen: 03-10-2024
- Arnhem: 24-10-2024
Programma:
- 17:00 uur inloop met een uitgebreid buffet
- 18:30 uur start presentaties
- 20:30 uur netwerken onder het genot van een hapje en een drankje
Persbericht: Familiebedrijf Koskamp bouwt nieuw in Hengelo
Binnen enkele weken zal bouwbedrijf Lowik uit Almelo beginnen met de nieuwbouw van een distributiecentrum voor auto-onderdelen voor familiebedrijf Koskamp op industrieterrein Westermaat in Hengelo. Op een mooie zichtlocatie zal hier een gloednieuwe vestiging van Koskamp worden gebouwd waarbij ook een opleidingscentrum voor de automotive zal worden gerealiseerd. Het gebouw zal volgens de nieuwste normen worden gebouwd met alle voorwaarden waaraan dit moet voldoen zoals zonnepanelen, warmtepompen en een sedum-dak.
“Nieuw is Hengelo niet voor ons” vertelt Bram Teun Koskamp, één van de aandeelhouders. “Hengelo is uiteraard bekend terrein voor ons waar we nu ook al klanten bedienen en vroeger ook zelf gevestigd waren. Die vestiging destijds was niet groot genoeg om de regio goed te kunnen bedienen dus besloten we om te stoppen en Hengelo vanuit een andere locatie te beleveren. Als bedrijf zijn we echter enorm ontwikkeld in de loop van de jaren en de vraag vanuit Hengelo en omgeving blijft groeien, waardoor Hengelo ook een sterke regiovestiging verdient. We zijn van dozenschuivers echt een dienstverlener van het autobedrijf geworden”.
Liesbeth Koskamp, medeaandeelhoudster en dochter van oprichter Johan Koskamp vult aan : “Door de technische ontwikkelingen, denk aan hybride of elektrische voertuigen is onze markt continue in beweging. Ook worden autobedrijven gedwongen steeds efficiënter te werken daarom is het voor ons ook belangrijk om dicht bij de klant te zitten met een brede voorraad. Dit geldt ook voor een uitgebreid opleidingscentrum. In Arnhem, Assen en Kampen hebben we dit ook en hieraan is echt behoefte. We sluiten ons graag aan bij de slogan “een leven lang ontwikkelen”. We bieden opleidingen in de breedste zin aan dus niet alleen technisch maar ook voor receptionisten of op het gebied van bedrijfsvoering”.
Koskamp is met 12 vestigingen vertegenwoordigd in Noord- en Midden Nederland en is een toonaangevende grossier in de onderdelenwereld. Het bedrijf bestaat dit jaar 55 jaar en belevert met een eigen logistieke dienst de autobedrijven (universele garages en dealerbedrijven) minimaal 6 keer per dag. Het is de bedoeling dat de nieuwe vestiging eind 2024 gereed is.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer info : Bram Teun Koskamp - 06-53145939 of bt@koskamp.nl
Aircocompressor vullen? Zo doet u dat!
Een juiste vulling met smeermiddel helpt slijtage van bewegende delen verminderen, voorkomt oververhitting en zorgt zo voor een langere levensduur en een optimale werking van de aircocompressor. Het smeermiddel verbetert ook de afdichting van de compressor en andere delen en aansluitingen van het aircocircuit. Dit voorkomt lekkage van koudemiddel. Volg deze stappen voor de juiste vulling met smeermiddel.
Stap 1: Bepaal eerst het juiste type smeermiddel
Om het juiste type smeermiddel te bepalen, doorloopt u onderstaande punten:
1. In de specificaties van de fabrikant van de auto staat welk type smeermiddel zij voor de compressor voorschrijven. Dit is altijd afhankelijk van het type compressor. Check daarom altijd of het smeermiddel geschikt is voor het type koudemiddel in het aircosysteem.
2. Meng nooit smeermiddelen van verschillende typen en met verschillende viscositeiten.
3. Gebruik geen universele smeermiddelen met andere eigenschappen dan het originele/voorgeschreven type smeermiddel.
Let op met mengen PAG en PAG-YF!
Voor systemen die het koudemiddel R1234yf gebruiken, bevelen fabrikanten een speciale PAG-YF-compressorolie aan. Gebruik nooit normale R134a PAG-olie voor aircosystemen die gevuld zijn met R1234yf.
PAG-YF is echter wel ‘backwards compatible’: het is mengbaar met PAG-olie met dezelfde viscositeit en geschikt voor systemen die gevuld zijn met R134a.
Stap 2: Bepaal de juiste hoeveelheid smeermiddelen
Raadpleeg de specificaties van de fabrikant om te bepalen hoeveel smeermiddel nodig is voor het systeem, want:
- Te veel leidt tot een slechtere werking van de airconditioning en veroorzaakt overbelasting van de compressor.
- Te weinig beschadigt de compressor.
Vervangt u een compressor door een exemplaar dat af fabriek is voorgevuld met smeermiddel? Dan is het belangrijk dat u de totale voorgeschreven hoeveelheid smeermiddel voor dat aircosysteem niet overschrijdt. Volg altijd de volgende stappen:
- Tap alle olie uit de nieuwe compressor af.
- Verwijder alle resterende olie uit het systeem.
- Vul de compressor met de totale voor het systeem benodigde hoeveelheid olie van het juiste type.
Tap de olie uit de af fabriek voorgevulde compressor af.
Voeg de juiste hoeveelheid olie van het type dat de fabrikant van het systeem voorschrijft toe.
Let op bij automatisch leeghaalprogramma!
Bij een automatisch leeghaalprogramma met een aircoservicestation blijft er altijd olie in het aircocircuit achter. Hierbij blijft zo’n 80 procent van de totale hoeveelheid olie van het systeem in de compressor achter. De meeste effectieve methode om alle olie uit het systeem te verwijderen, is spoelen.
Stap 3: vul het systeem op de juiste manier bij
Om zeker te zijn dat u het systeem op de juiste manier bijvult, volgt u onderstaande stappen:
- Vul de nieuwe compressor bij montage van tevoren via de aanzuigopening.
- Draai na het vullen de compressoras 10 omwentelingen rond om de olie gelijkmatig over de inwendige onderdelen te verdelen.
Let op! Voeg bij de volgende stappen nooit extra olie toe bij het vullen van koudemiddel met het aircoservicestation.
3. Vult u het aircosysteem met olie nadat u de compressor hebt gemonteerd? Gebruik dan een automatisch programma van het aircoservicestation. Stel de juiste hoeveelheid olie in en volg de aanwijzingen van het aircoservicestation
4. Vult u het aircosysteem handmatig met olie? Doe dit dan uitsluitend via de lagedruk-serviceaansluiting aan de aanzuigzijde van het systeem. Gebruik hierbij een handig hulpmiddel zoals de Oil &Gas finder-tool van Nissens.
Retrofit achteruitrijcamera Renault Trafic III (2014-)
Remote Diagnostics maakt het mogelijk om de achteruitrijcamera van een Renault Trafic (2014-) te retrofitten.
Nadat de juiste onderdelen in het voertuig zijn gemonteerd, kan AutoNiveau de achteruitrijcamera met behulp van Remote Diagnostics configureren en werkend maken.
Achterafinbouw van de achteruitrijcamera is mogelijk bij voertuigen die zijn uitgerust met een multimediascherm.
Crashgegevens wissen bij Ford Focus (2018-) en Ford Fiesta (2017-)
Wanneer een Ford registreert dat er een aanrijding plaatsvindt, worden de crashgegevens opgeslagen in het stuurapparaat van de airbags. Hierdoor ontstaat een foutcode en gaat het airbagstoringslampje in het instrumentenpaneel branden.
In veel gevallen is het mogelijk om de crashgegevens bij de Ford Focus (2018-) en Ford Fiesta (2017-) te wissen via Remote Diagnostics. Hiervoor mag het stuurapparaat niet defect zijn. Het wissen van de crashgegevens is een beperkt aantal keren mogelijk.
Nieuw in het assortiment: Bridgestone Turanza All Season 6
De Turanza All Season 6 is het antwoord van Bridgestone op de nog steeds groeiende vraag naar banden voor alle weersomstandigheden. Bridgestone heeft uitvoerig marktonderzoek gedaan naar de behoeftes van automobilisten en de uitdagingen die ze onderweg tegen komen. Daarnaast heeft Bridgestone de beproefde ENLITEN Technologie toegepast op deze band, wat zich onder andere uit in een sterk verbeterde levensduur.
Uit de onderzoeken bleek dat de grootste uitdagingen onderweg op het vlak van remprestaties te zijn. Bridgestone heeft daarom veel tijd besteed aan het verbeteren van de remprestaties, waardoor de Turanza All Season 6 hierin uitblinkt. In de bandentest waarin deze band getest is wordt dit onderstreept door telkens in de top te eindigen, zowel op droog en nat wegdek als op sneeuw.
De Turanza All Season 6 volgt de Weather Control A005 EVO op en is beschikbaar in maten van 16 tot 21 inch.
Nieuw in het assortiment: Vredestein Ultrac Pro
De Ultrac Pro is Vredesteins nieuwe wapenfeit in het Utra-High-Performance zomerbandensegment en is daar mee het eerste gloednieuwe product in deze categorie sinds 2012. Zoals het een Vredestein betaamt combineert deze band geavanceerde rijeigenschappen en uitmuntend rijcomfort met een betaalbare prijs.
De Ultrac Pro volgt de Ultrac Vorti+ op en komt beschikbaar in maten van 18 tot 24 inch. Dankzij een nieuwe structuur, een nieuw profielontwerp en nieuwe materialen is deze band een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van de Ultrac Vorti+. De belangrijkste verbeteringen zijn merkbaar op het vlak van de rijeigenschappen op droog wegdek, remmen op nat wegdek en het rijcomfort.
Dit voorjaar komen de eerste 48 maten beschikbaar, volgend jaar volgen er nog eens 54 maten. De eerste maten zijn vanaf heden te bestellen in de webshop.
Waarom wisserbladen niet genegeerd mogen worden
Volgens onderzoek vervangt slechts ongeveer 4% automobilisten zijn wisserbladen op tijd. Dat betekent dat 96% van de bestuurders mogelijk rondrijdt met versleten wisserbladen, zonder zich bewust te zijn van de risico's die dit met zich meebrengt.
Lees hier de volledige blog.
Ruitensproeiervloeistof: Meer dan een simpele vloeistof
Het belang van ruitensproeiervloeistof in de automotive wordt vaak onderschat. Deze vloeistof, hoewel ogenschijnlijk simpel, speelt een cruciale rol in het behoud van veiligheid en functionaliteit van voertuigen. Vanuit verschillende perspectieven, zoals opslag, inkoop, seizoensgebonden gebruik en effectief gebruik, wordt de essentie van hoogwaardige ruitensproeiervloeistof benadrukt.
Lees hier de volledige blog.
Goed werkende verlichting wordt vaak over het hoofd gezien
De impact van goed werkende autoverlichting op de veiligheid op de weg wordt vaak over het hoofd gezien. Een alarmerend feit is dat ruim 11% van de auto's minstens één defect of verkeerd afgesteld verlichtingselement heeft. Dit vergroot aanzienlijk het risico op ongelukken, vooral wanneer de verlichting niet optimaal is, vooral 's nachts.
Lees hier de volledige blog.
Let op: 1 april SERMI actief, vraag je certificaat aan
Heeft u een onafhankelijk auto-, schadeherstel-, camper- of vrachtwagenbedrijf en sleutelen u of uw medewerkers regelmatig aan onderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie? Dan heeft u vanaf 1 april 2024 een SERMI-certificaat nodig.
Hoe u dit regelt en wat u ervoor nodig hebt, leest u hier.
Waarom zou u als garagist de accucontrole echt niet over mogen slaan
Wist u dat een defecte accu een van de meest voorkomende oorzaken is van autopech? Ruim 33% van de pechgevallen wordt veroorzaakt door een defecte accu
Als garagist is het uw taak om ervoor te zorgen dat auto's veilig de weg op kunnen. Toch wordt er tijdens de controle regelmatig een cruciaal onderdeel overgeslagen: de accu. Dit is zonde, want hierdoor veroorzaakt u niet alleen mogelijke problemen voor de klant, maar loopt u ook een aanzienlijk omzetverlies mis. In deze blog kijken we naar het belang van het controleren en checken van accu’s en hoe dat u als garagist ook een voordeel kan opleveren.
Lees hier de volledige blog
Ondersteuning BMW K-line
BMW heeft lange tijd gebruik gemaakt van het K-line protocol voor de communicatie tussen voertuig en diagnosetester. K-line is net zoals CAN-bus een communicatiebus die veel in de voertuigindustrie werd gebruikt. Tot op heden was het niet mogelijk om voertuigen met K-line op afstand uit te lezen. Sinds onze laatste software-update is dit wel mogelijk voor de onderstaande voertuigen:
- BMW 1 Serie 2006-2013 (E81, E82, E87, E88)
- BMW 3 Serie 2007-2013 (E90, E91, E92, E93)
- BMW 5 Serie 2001-2010 (E60, E61)
- BMW 6 Serie 2002-2010 (E63, E64)
- BMW 7 Serie 2000-2008 (E65, E66)
De software-update van de AutoNiveau Basic Remote en Smart Remote wordt automatisch uitgevoerd. Nieuwe diensten die we na de update kunnen aanbieden zijn stuurapparaten coderen, kalibraties uitvoeren en nog veel meer!
Sleutels aanleren Lynk & Co 01 (2017-)
Sinds 2020 wordt de Lynk & Co 01 in Europa geleverd. Deze auto staat op hetzelfde platform als bijvoorbeeld de Polestar 2 en de Volvo XC40. Via Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om bij een Lynk & Co 01 sleutels aan te leren. Tijdens het aanleren van de nieuwe sleutel hebben we alle reeds werkende sleutels bij de auto nodig.
Deze dienst kunnen we alleen uitvoeren met de AutoNiveau Smart Remote. De reden hiervoor is dat het voertuig gebruik maakt van het nieuwe DoIP-communicatieprotocol.
Image Servicereset codering Hyundai Kona (2017-)
AutoNiveau krijgt regelmatig het verzoek om de service-indicator van een Hyundai Kona (2017-) te resetten. In veel gevallen heeft de autotechnicus geprobeerd om de servicereset vanuit de auto uit te voeren, echter zonder succes. AutoNiveau kan een codering in het voertuig wijzigen waardoor de servicereset wel vanuit de auto kan worden uitgevoerd.
Deze aanpassing heeft nog een extra voordeel. Bij een volgende onderhoudsbeurt kan de servicereset opnieuw vanuit de auto worden uitgevoerd. Dat is gemakkelijk en het voorkomt terugkerende kosten voor het resetten van de service-indicator bij dit voertuig.
Hydraulisch druklager ontluchten Kia Rio met iMT (2017-)
Kia en Hyundai hebben een handgeschakelde versnellingsbak met een elektronisch aangestuurde koppeling ontwikkeld. Deze versnellingsbak heet ‘intelligent Manual Transmission’ (iMT). Het systeem maakt gebruik van clutch-by-wire. Dit houdt in dat het koppelingspedaal niet meer direct is verbonden met de koppelingsactuator. Het stuurapparaat van de versnellingsbak gebruikt het elektronische signaal van het koppelingspedaal om de hydraulische koppelingsactuator te bedienen.
De koppeling kan door de elektronica van het voertuig worden bediend zonder dat het koppelingspedaal is ingetrapt. Dit wordt gedaan om brandstof te besparen. Bijvoorbeeld tijdens het het uitrollen naar een verkeerslicht. De motor kan nu worden afgeschakeld zonder dat de bestuurder het koppelingspedaal bediend.
In sommige situaties is het noodzakelijk om het hydraulische systeem van de iMT-transmissie te ontluchten. Het ontluchten moet bijvoorbeeld worden uitgevoerd nadat er is gewerkt aan één van de hydraulische componenten. Hiervoor is een diagnosetester nodig. AutoNiveau kan je op afstand helpen bij het ontluchten van het hydraulische systeem.